Sağlıklı bir yaşam hepimizin ihtiyacıdır. Fakat günümüzde bu unsura pek önem verilmemektedir. Sağlıksız beslenme ve hazır beslenme çoğunlukta olduğu sürece obezite oranı artmaktadır. Sağlıksız beslenme konusunda kulaktan dolma bilgilere inanıldığı takdirde çeşitli hastalıklar gün yüzüne çıkmış olur. Beslenme ve diyetetik blog sayfamızda uzman diyetisyenler tarafından önerilen beslenme ve sağlıklı yaşam ipuçları bulunmaktadır.

Sağlıklı bir yaşam için nasıl beslenilmelidir?

Sağlıklı beslenmek için yapılması ve uyulması gereken birçok unsur vardır. Öncelikle güne kahvaltı ile başlamak güzel bir günün ön hazırlığıdır. Ayrıca güne kahvaltı ile başlamak kilo kontrolüne de katkı sağlamaktadır. Kahvaltı kan şekerinin ayarlanmasında da rol oynamaktadır. Bir diğer aşama vücudun ihtiyacı olduğu besinleri almaya dikkat etmektir. Vücudun dengeli çalışması için protein, yağ, karbonhidrat, mineral ve vitaminleri dengede tutmak gerekir. Yenilen yemekler ve içilen içecekler insanın bünyesini kuvvetlendirir. Sağlık hem bedenen hem de ruhen iyi olma halidir. Kişi beslenirken yendiği yiyeceklerden keyif almalıdır. Hem ruhen hem de bedenen mutlu olması gerekir. Sağlıklı beslenmek istiyorsak sağlıksız beslenme adına ne varsa onlardan vazgeçmek şarttır. Sağlığı tehdit eden birçok besinden uzak durmak gerekir. Sağlığı tehdit eden besinler arasında abur cuburlar en başta gelmektedir. Sağlıklı beslenmek için vücudun ihtiyaç duyduğu besinleri almak bazen tek başına yararlı olmayabilir. Yaşam kalitenizi egzersiz ve spor yaparak sağlayabilirsiniz. Asansör yerine merdivenleri kullanmak, günde en az yarım saat yürümek ve 10 dakika koşmak yapacağınız spor adına yeterli olacaktır. Beslenmeye ek olarak uyku dan da bahsedebiliriz. Düzenli ve yeterli derecede uyumak bağışıklık sisteminizi dengede tutar. Günlük 6-7 saat uyku yeterli olacaktır. Bütün bunlar sağlıklı beslenmenin en önemli unsurlarındandır. Düzenli ve dengeli beslenerek hem ömrünüzü uzatın hem de yaşam boyu mutlu bir hayat sürün.

Sağlıklı beslenme ve kilo kontrolü için bir diyetisyen görüşüne ihtiyaç duyulması halinde beslenme diyetetik servisimizde hizmet vermekteyiz. Beslenme ve diyetetik servisimizde kişinin tıbbi durumu gerekli tetkiklerle belirlenmekte, yaş, kilo, yaşam tarzı vb kriterler göz önünde bulundurularak gerekli programlar hazırlanmaktadır. Kilosundan memnun olmayan kişiler hangi diyeti yapmalıyım, hangi diyet programı bana uygun gibi sorular sormakta, bir başkası için özel olarak hazırlanmış diyet programlarını uygulayabilmektedir. Sağlıklı yaşam için yapılması gereken genel öneriler bulunsa da kilo kontrolünde herkes için aynı diyet programı uygun olmayabilmektedir. Kilo vermek ve kilo almak için diyet yapmadan önce yapmanız gerekenler hakkında bilgi almak için diyet yaparken dikkat edilmesi gerekenler yazımızı okuyabilirsiniz.

İstanbul Bağcılar’daki hastanemizde alanında uzman diyetisyenler ile sağlıklı beslenme programı düzenlenmesi, kilo verme, kilo alma alanlarında hizmet vermekteyiz. Diyet, diyet programları ve sağlıklı beslenme hakkında merak ettiklerinizi telefon numaramız ve whatsapp bilgi hattımızdan bize ulaşarak sorabilirsiniz.

Formu doldurun, sizinle hemen iletişime geçelim !

Beslenme ve Diyet 

Diyetisyenler ve beslenme uzmanları doğru, yeterli ve dengeli beslenme aracılığı ile sağlıklı yaşamı destekleyen yol göstericilerdir. Diyet programının kişinin fiziki ve sağlık durumuna özel olması gerekir. Herhangi bir diyeti deneyen kişilerin yüzde 60’ının amacına ulaşamadığI, hatta sağlığını tehlikeye attığı bilinmektedir. Bedensel ve psikolojik sağlığın korunmasını amaçlayan kilo kontrolü programlarında beslenme uzmanları, kişiye özel ölçüm, hesaplama ve değerlendirmelerle doğru bilgiyi sunar ve takibinde yardımcı olur.

Merkezimizde uzman diyetisyen kontrolünde yağ, kas ve su oranınız ölçülür, laboratuvar tahlilleriniz yapılır ve size uygun diyet listesi hazırlanır. Bu şekilde daha hızlı, sağlıklı ve etkili şekilde zayıflar, daha fit ve sağlıklı bir görünüme kavuşursunuz. Kilo verme ile birlikte şeker hastalığı, hipertansiyon, bazı hormon bozuklukları gibi hastalıkların tedavisi kolaylaşır, omurgaya ve diz eklemlerine binen yük hafiflediğinden bu bölgelerden kaynaklanan şikayetler azalır. Ayrıca bunlarla birlikte kanser riski de önemli ölçüde azalmaktadır.

Beslenme konusu günümüzde en popüler konulardan biri haline gelmiştir. Diyetin kişiye özel olduğunu hatırlatarak beslenmeyi ana hatlarıyla birkaç maddeyle özetlemek gerekirse;

Su tüketimi: En önemli maddelerden biri olan su tüketiminin faydaları saymakla bitmez. Vücudun yarısından fazlasının da sudan oluştuğu göz önüne alındığında bu dengeyi korumak adına günlük yeterli su tüketilmesi önem taşımaktadır. Günlük tüketilmesi gereken miktar kişinin kilosuna ve özel durumlara göre değişkenlik göstermekle birlikte ortalama 2 litre olmalıdır.

Sebze tüketimi: Hemen hemen her öğünde yer verilmesi gereken sebzeler, vücut için gerekli olan vitamin, mineral ve lif kaynağını oluşturmaktadır. Sebzeler, kalori açısından düşük olduğu için de zayıflama diyetlerinde bolca tüketilmesi gereken besinlerdir.

Meyve tüketimi: Sebzeler ve meyveler vitamin ve antioksidan açısından zengin besinlerdir. Fakat sebzeler genellikle pişirilerek tüketildiği için bu vitamin ve antioksidan özelliği kaybolabiliyor. Çiğ olarak tüketilen meyvelerdeki antioksidan ve vitaminlerden vücut büyük ölçüde yarar sağlayabiliyor. Günde 1-2 porsiyon meyve tüketilmelidir.

Protein tüketimi: Vücudun en önemli yapı taşları olan ve vücutta uzun süre depolanamayan proteinlerin günlük yeteri miktarda tüketilmesi çok önemlidir. Yetersiz protein tüketiminin kas kaybına neden olduğu dikkate alınmalıdır. Kırmızı et, tavuk eti ,balık eti, hindi eti, yumurta, süt ve süt ürünleri protein kaynaklarına birer örnektir.

Yağ tüketimi: Yağların da vücudun yapıtaşlarından biri olduğu ve insan vücudunun yağlardan enerji sağladığı unutulmamalıdır. Yağ tüketiminde en önemli nokta ‘sağlıklı yağ’ların bilinmesi ve tüketilmesidir. Zeytinyağı, organik tereyağı, Hindistan cevizi yağı, çiğ kuruyemişler sağlıklı yağ kaynaklarına birer örnektir. Zayıflama diyetlerinde yağ porsiyonlarında daha kontrollü tüketim sağlanmalıdır.

Karbonhidrat tüketimi: Tahıllar, kurubaklagiller, sebzeler, meyveler ve süt ürünleri karbonhidrat kaynaklarıdır. Bu grupta da yağlarda olduğu gibi sağlıklı karbonhidrat kaynakları bilinmeli ve tüketilmelidir. Örnek vermek gerekirse beyaz ekmek yerine tam tahıllı ekmek ve tam tahıllı ürünleri tercih etmek gerekir. Gün içinde sebze, meyve, süt ürünleri ve yağlı tohumlardan alınan karbonhidrat miktarının günlük ihtiyacı neredeyse karşılıyor olduğu, dolayısıyla ekstra pirinç, ekmek, makarna gibi karbonhidrat içeren besinleri tüketmemek gerektiği unutulmamalıdır.

Karbonhidratlar vücudumuzda glikoz, galaktoz ve fruktoz adı verilen basit şekerlere dönüşerek sindirilir. Fakat zararlı olduğu kabul edilen şekerler bu şekerler değil, besinlere üretim veya işlenme sırasında sonradan eklenen eklenti şekerlerdir. Örneğin; evde de pişirilen pasta, kek, kurabiye, reçel gibi yiyeceklere sonradan eklenen ya da paketli hazır ürünlere üretim esnasında eklenen şekerler gibi.
Hazır meyve suları veya kola, gazoz gibi şekerli içeceklerden uzak durmalısınız. Yemeklerin yanında bu içecekler yerine su, maden suyu, ayran veya sıkma meyve suyunu tercih etmelisiniz.
Ketçap, mayonez, hazır nar ekşisi, barbekü sosu ve bilimum hazır diğer soslar gibi soslar eklenti şeker içeriği bakımından yüksektir. Bu sosların tüketimini azaltmalı ve yiyeceklerinizi pul biber, sumak, kekik vb. baharatlarla tatlandırmayı denemelisiniz.

Marketlerde satılan meyveli yoğurt, meyveli süt, meyveli kahvaltılık gevrekler gibi ürünler, 3ü 1 ya da 2si 1 arada gibi kahveler eklenti şeker içeriği fazla olan hazır ürünlerdir. Bu ürünler yerine meyveleri yoğurt, süt gibi besinlerle blenderdan geçirerek ya da kuru meyveleri sade yulaf gevreklerinizle karıştırarak tüketebilirsiniz. Yukarıda bahsettiğim kahveler yerine de sade kahve tüketerek sağlıksız şekerlerden uzak durabilirsiniz.

Hazır diyet ürünlerden uzak durmalısınız. Diyet , light adı altında satılan birçok hazır ürün kaloriyi düşük tutmak adına yağ oranının azaltılıp eklenti şeker oranının artırıldığı ürünlerdir. Diyet bisküviler, light süt ve yoğurtlar bu ürünlere örnektir.

Çay, kahve gibi içecekleri şekersiz tüketmelisiniz. Bu içecekleri şekerle tüketme alışkanlığınız varsa önce şeker sayısını azaltmayı denemekte fayda vardır.

Son olarak; hiç beklemediğiniz paketli ürünlerde bile eklenti şeker bulunabildiği için, aldığınız ürünlerin etiketlerini iyice incelemelisiniz. Şeker, glikoz şurubu, mısır şurubu, yüksek fruktozlu mısır şurubu, dekstroz, fruktoz, üzüm suyu konsantresi, elma suyu konsantresi, maltodekstrin gibi isimler eklenti şeker olduğunu gösterir.

Her diyet kişiye özeldir. Her insanın metabolizması, yaşam tarzı, günlük aktivite süresi gibi etkenler değişkenlik gösterdiğinden, bir kişide kilo verme ile sonuçlanan diyet bir başka kişide tam tersi kilo alma ile sonuçlanabilir. Bu nedenle her birey uzman bir diyetisyene danışarak kendi vücut değerleri, yaşam tarzı ve beslenme alışkanlıklarına uygun bir diyet programı oluşturmalıdır.

Kilo vermek için bilinçsizce uygulanan diyetler kalp ritim bozukluğundan saç dökülmesine kadar ciddi sağlık sorunlarına neden olabilir. Kilo vermek, kilo almak veya sağlıklı bir beslenme tarzıyla yaşamak istiyorsanız mutlaka diyetisyen yardımı almalısınız.

Normal tartıların bize sağlayabileceği tek bilgi toplam vücut ağırlığımızdır. Oysa sağlıklı ve doğru bir beslenme için bu ağırlığı oluşturan yağ, kas ve sıvı bileşenlerinin oranının net olarak bilinmesi çok önemlidir.
Örneğin kişi kilo olarak normal aralıkta olsa bile yağ oranı, kas ve sıvı oranı normal aralıkta olmayabilir. Bu koşulda yinede kendini sağlıklı hissetmeyebilir. Bu noktada kişinin kilo kaybıyla birlikte yağ oranındaki düşüşü ve kas – sıvı oranındaki artışı gözlemlemek şarttır.
Kan değerlerinize bakılmadan oluşturulan bir diyet sizi nasıl sağlığınızdan edebilirse, bu oranlara bakılmadan verilen kilolar aynı şekilde sağlığınız bozabilir.
Bu sebeple ilk diyet yazılmadan önce kan değerlerine bakmak ve her görüşmede vücut analizi yapmak kesinlikle ihmal edilmemelidir.
NOT: Maalesef evde kullandığımız analiz yapabilen tartıların doğruluk payı oldukça düşüktür.

Merkezimizden Fotoğraflar

ÖZEL KAŞ TIP MERKEZİ